Wereldwijze kleuters uitdagen begint bij vragen stellen
Ragnild Zonneveld-Bijkerk
In deze workshop gaan we aan de slag met de kracht van vragen. We stellen veel vragen in het onderwijs,…
Ragnild Zonneveld is adviseur, docent, spreker en auteur in het werkveld van begaafdheid sinds 2016. Ze is onder andere docent bij de RITHA (Radboud International Training on High Ability) bij de Radboud Universiteit. Ze is opgeleid als leerkracht, ECHA specialist in Gifted Education en jonge kind-specialist en heeft in de praktijk gewerkt in onderwijs, kinderopvang en begeleiding van hoogbegaafde kinderen.
Ze was voorzitter van het ECHA Netwerk van 2017-2024 en heeft een aantal specialismen binnen het veld, zoals het ecologisch perspectief (ze ontwikkelde het (mis)matchmodel in 2020), kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong en de taxonomie van Bloom. De basisonderwijs-versie van het boek “de herziene taxonomie van Bloom in het klas” (Rombaut, Molein en Van Severen) wordt op dit moment door Ragnild, in samenwerking met de auteurs samengesteld en wordt verwacht in 2025. Ook is ze auteur van verschillende artikelen (o.a. voor Beter Begeleiden, Tijdschrift Talent en brochures van het Kenniscentrum HB) en van de methode Spiegelschrift, een methode voor emotionele ontwikkeling.
In deze workshop gaan we aan de slag met de kracht van vragen. We stellen veel vragen in het onderwijs,…
Over de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen met kenmerken van begaafdheid bestaan nogal wat aannames en mythes. In deze…