(On)gezien: kansengelijk signaleren van talent
Femke Hovinga
Minder dan de helft van de hoogbegaafde leerlingen is in beeld bij hun eigen leerkracht. Dat blijkt uit de studie…
Femke Hovinga is onderzoeker en sociaal ondernemer, met als aandachtsgebied talent en hoogbegaafdheid. Ze weet uit ervaring welke uitdagingen hoogbegaafdheid met zich mee kunnen brengen. Ondanks een flinke portie potentie, presteerde ze jarenlang onder en ontwikkelde ze faalangst. Leerkrachten vonden haar een vreemde vogel, klasgenoten pestten. Met hangen en wurgen haalde Femke haar Havo-diploma, waarna ze opleidingen journalistiek en bedrijfskunde volgde. En eindelijk: uitdagingen werden kansen. Ze ontwikkelde zich door het deelnemen aan het studentenleven, de politiek en bestuurswerk. Ze volgde de opleiding tot talentbegeleider en specialiseerde zich vanuit daar in 145+ IQ. Femke is directeur van Talentissimo (expertisecentrum hoogbegaafdheid) en development director bij SCALIQ (psychometrisch onderzoeksbureau en uitgever). Ook zette ze twee organisaties op voor begeleiding van hoogbegaafden: Opallios (coaching en schoolbegeleiding) en Praktijk Epoche (onderzoek en psychologische begeleiding). Daarnaast is Femke aan het promoveren aan Nyenrode Business Universiteit op het thema hoogbegaafdheid op de werkvloer.
Minder dan de helft van de hoogbegaafde leerlingen is in beeld bij hun eigen leerkracht. Dat blijkt uit de studie…
Minder dan de helft van de hoogbegaafde leerlingen zijn in beeld bij hun leerkracht (PO). En ook op het VO…
Meer dan de helft van de hoogbegaafde leerlingen is nog niet in beeld bij hun eigen leerkracht. En dat terwijl…