Dock 11

6 Maart14:00 - 14:45

(On)gezien: signaleren van hoogbegaafde leerlingen in de praktijk

Femke Hovinga

Minder dan de helft van de hoogbegaafde leerlingen zijn in beeld bij hun leerkracht (PO). En ook op het VO zijn veel leerlingen niet op het juiste niveau ingestroomd. Hiervoor zijn veel verschillende redenen: gender, migratieachtergrond, sociaaleconomische status… maar ook het hebben van een leerstoornis zoals dyslexie, taalontwikkelingsstoornis of een diagnose zoals ASS of AD(H)D.

Tijdens deze workshop wordt het onderzoek toegelicht en vooral vertaald naar de dagelijkse praktijk binnen PO & VO:

  • Wat zijn de do’s en don’t van het signaleren van (hoog)begaafde leerlingen?
  • Wat als het, ondanks een hele hoge potentie, met veel uitdagingen op school gepaard gaat?

Deze workshop biedt je allereerst inzicht in de theorie en achtergrond, maar daarnaast ook inzichten en tips over kansengelijkheid en talent, die je morgen kunt toepassen.

Deze sessie wordt gegeven door:

Femke Hovinga

Femke Hovinga is onderzoeker en sociaal ondernemer, met als aandachtsgebied talent en hoogbegaafdheid. Ze weet uit ervaring welke uitdagingen hoogbegaafdheid met zich mee kunnen brengen. Ondanks een flinke portie potentie,…

Lees meer