Dock 9

6 Maart12:00 - 12:45

Intermezzo 2.0, van tussenjaar naar inclusief arrangement

Yolanda Klomp en Susanne Meerbach

Regelmatig zien we kinderen met een cognitieve voorsprong die na de basisschool een vroege overstap naar de middelbare school willen maken. Ze hebben uitdaging nodig, maar het is belangrijk dat ze de basis goed beheersen en geen hiaten oplopen. Vaak zijn ze sociaal-emotioneel nog jong en missen ze de studievaardigheden, zelfstandigheid of leergerichtheid die op de middelbare school vereist zijn. Voor deze leerlingen biedt het Stedelijk Gymnasium Schiedam Intermezzo 2.0 aan. Dit programma is bedoeld voor leerlingen die het vwo qua intelligentie aankunnen, maar sociaal-emotioneel of in hun leervermogen nog niet volledig ontwikkeld zijn. Intermezzo 2.0 richt zich op de aansluitingsproblemen van meer- of hoogbegaafde leerlingen.

In deze workshop wordt de aanpak van Intermezzo 2.0 besproken, evenals de succesfactoren en verbeterpunten uit de praktijk en uit onderzoek (uitgevoerd door het Kohnstamminstituut, 2023). De samenwerking met ouders en het samenwerkingsverband komt ook aan bod.

Thema:

Doelgroep: alle doelgroepen

Soort Sessie: Lezing

Deze sessie wordt gegeven door:

Yolanda Klomp

Yolanda Klomp is een ervaren orthopedagoog en onderwijsondersteuningsspecialist, die momenteel werkt als teamcoördinator bij het Samenwerkingsverband Nieuwe Waterweg Noord. Daarnaast is ze een actief lid van de Nederlandse Vereniging van…

Lees meer

Susanne Meerbach

Susanne Meerbach is teamleider leerjaar 1 en 2 op het Stedelijk Gymnasium Schiedam. Geboren in Oostenrijk, heeft ze haar studie Engelse en Franse taal- en letterkunde afgerond aan de universiteit…

Lees meer