Dock 8

6 Maart13:00 - 13:45

Hoogbegaafdheid in Dynamisch Perspectief

Bart Vogelaar

In deze workshop wordt een dynamische benadering van hoogbegaafdheid gepresenteerd, gebaseerd op recente theorieën en modellen. Het gebruik van een IQ-score van 130 of hoger wordt vaak als uitgangspunt genomen, maar dit geeft een beperkt beeld van de cognitieve vaardigheden van een (hoogbegaafde) leerling.

Er wordt aandacht besteed aan dynamische tests als aanvulling op traditionele intelligentietests. In deze tests wordt feedback en ondersteuning geïntegreerd om inzicht te geven in hoe leerlingen leren, welke hulp zij nodig hebben en welke vooruitgang zij boeken. Hiermee wordt het leerpotentieel van hoogbegaafde leerlingen in kaart gebracht en kunnen docenten worden ondersteund in het aanpassen van hun onderwijs aan individuele leerbehoeften.

Geschikt voor iedereen die in het onderwijs werkt; docenten po, vo, IB’ers, psychologen, dan wel orthopedagogen/coördinatoren passend onderwijs, etc

Deze sessie wordt gegeven door:

Bart Vogelaar

Bart Vogelaar is als universitair docent verbonden aan de Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie van de Universiteit Leiden. Hij doet onderzoek naar cognitief potentieel van (hoogbegaafde) kinderen en de cognitieve en…

Lees meer